Regenseizoen

Hoihoi,

Op die paar dagen na mijn vorige verhaaltje zijn we weer vanalles tegengekomen.

Mijn beeld over Vientiane is veel positiever dan vorige keer. De voorlaatste avond zijn we weer gaan eten bij Open Air River Side food vendors. Gezellig naast de Mekong met een mooi uitzicht en leuke ligzetels. we bestelden een paar lekkere dingen en echt ineens begon het keihard te regenen. Toevallig had ons restaurantje een plastieken afdak, het enige van de 10 in de buurt. Alle mensen die hier zaten, ginen heel snel in het midden zitten, dus wij ook natuurlijk.  Het bleef zo super lang doorgaan, ik heb echt nog nooit zovele regen gezien. Het was ook super koud, en de kindjes hier hadden een klein fort gebouwd met tapijten en kussens. ik hield ook een paar harde kussens vast, maar niet dat ik dan veel minder nat werd...  Uiteindelijk zijn we super snel naar ons guesthouse gelopen, op onze blote voeten. Jammer genoeg waren onze slippers meegesleurd voor het terassje, waar je je schoenen moest laten staan...

We hebben de laatste dag fietsen gehuurd ( 0.75 EU voor de hele dag) en een beetje rondgereden. Eerst naar de Arc de Triomphe, een kleinere copie van in Frankrijk. Het is met cement gemaakt dat Laos kreeg van de USA voor een nieuwe luchthaven, maar dit vonden ze belangrijker. We zijn eens van het uitzicht gaan genieten en nog eens gaan zien bij het restaurantje van de dag ervoor, en ze hadden gewoon onze slippers teruggevonden !!  Helemaal tussen het gras enzo een paar terrasjes verder !

Wij helemaal blij terug de fiets op naar het busstation, waar we gingen kijken voor een bus naar onze volgende stop; Luang Prabang.
We hadden veel gehoord over deze stad, de parel van Loas, dus we keken er enorm uit om het zelf eens te zien.

Maar dan moet je er eerst geraken natuurlijk...

Onze bus vertrok smorgens om 8u en zou om 16 u aankomen. De weg was een aaneenschakeling van scherpe haarspeldbochten, en de chauffeur reed veel te snel.

Anderhalf uur voor aankomst kon het dan ook niet anders, we hadden een botsing met een auto, op een van de bochten. Gelukkig was er geen afgrond langs de weg, want onze bus moest wel wat uitwijken. De auto was serieus beschadigd. De motorkap lag eraf, en de hele voorkant van de auto was verpletterd. De twee mannen vanvoor hadden geen gordels aan, en zijn dus met hun hoofd tegen de ruit gevlogen. Wij moesten allemaal naar buiten want de benzine was uit de bus anan het stromen...   Het was even spannend toen de man in de passagierszetel niet bewoog, maar een paar minuten later kwam hij naar buiten. Zijn hoofd bloedde wel, en ze zijn (heel veel ) later met een andere auto weggegaan, naar het ziekenhuis hoop ik..

Wij stonden dan op de straat.. met de rest van de mensen. Er waren er al een paar door autos opgepikt, en na een uur ofzo was er een locale bus die ons het laatste stuk meenam naar Luang Prabang. Ook deze bus reed belachelijk snel, en ik heb me ook weeral de hele rit niet zo goed gevoeld.

Eindelijk aangekomen werden we beloond met een gezellige nightmarket in het centrum.  Alle stalletjes zijn op de hoofdstraat, met leuke souvenirtjes. Veel sjaals, rugzakjes, juweeltjes enzo.. Ik was weer helemaal blij :)

Gisteren was de eerste volle dag, en we zijn een tempelcomplex gaan bezoeken, Wat Phousi.  ( de 'wat' betekend 'tempel'), helemaal op een (kleine) berg, ook in het centrum. Smiddags is het zoals altijd te warm om iets nuttigs te doen, dus zijn we lang gaan lunchen in een leeg, maar leuk restaurantje langs de Mekong.  Savonds zijn we naar ' Le cinema' geweest,  een huis met in de living alle dvds waar je uit kan kiezen, en dan 6 kamers met elks een tv en ligkussens. voor 2 euro per persoon kan je dan in je prive kamertje een film zien. We hadden eerst op de nightmarktet lekkere cakejes gehaald, en we hebben 'Walk the Line' gezien.  Weer eens een beetje huiselijke warmte. Fantastisch !

Vandaag hebben we fietsen gehuurd bij ons guesthouse, en we hebben ook onze planning weer overhoop gehaald. Eerst waren we van plan om vanuit hier naar het Westen te gaan, beginnen met een 2 daagse boottrip. en dan via het noorden terugkomen in een cirkeltje. Maar naartschijnt is er helemaal niet veel te doen, alleen maar een grenoversteek naar Thailand.  Dus gaan we hopelijk morgen met de boot richting Noorden, naar Nong Kiaw. met hopelijk bedoel ik, dat er genoeg mensen moeten opduiken eer de boot vertrekt. Dus misschien wordt het ook overmorgen...

We zijn verder vandaag naar een andere tempel geweest, maar ik denk dat ik (nu al) een beetje tempelmoe word. Ze zijn dan ook allemaal precies hetzelfde.  En dan begon het weer te regenen.. We zaten ergens op een terrasje te lunchen ( wat heb ik toch een leven he) dus hebben we daar ook maar meteen een vieruurtje gegeten, en wat gelezen.

Verder is er hier eigelijk niet zo heel veel volk, we zijn hier dan ook nu in het laagseizoen.. het regenseizoen dus..

Sebiet gaan we nog wat eten en water kopen voor morgen op de boot. Ik denk dat het iets van 8 uur duurt.

Ik hoop dat in Belgie iedereen geniet van de zomer die er nu al is, en ik hou jullie wel op de hoogte van mijn verdere avonturen !